Idag tänkte jag tipsa om ett super gott middagsrecept som inte enbart är gluten, och laktorfritt utan även vegetariskt. Jag har haft en tanke om att mer och mer gå åt vegetariskmat på grund av att jag känner så mycket för djur och vill inte stödja alla hemska saker som sker inom köttindustrin. Det har kommit till den punkt där jag ibland till och med mår dåligt över att äta kött och som tur är ligger min vilja i mina händer så jag försöker ta tag i detta problem. Jag menar inte att det alltid hemskt för människan har alltid jagat och ätit kött, men djur har rätt till ett bra liv i dagens samhälle utan hemska transporter mm. Jag och oscar köper i alla fall enbart kött från gröna gårdar, vilket ändå känns bättre då dem kommer från en gård i närområdet. Vårt nästa projekt bli nog att hitta den närmsta gården och åka dit och köpa för att äta bättre kött i mindre mängd och mer sällan. Receptet nedan är i alla fall super enkelt och gott! :) 
 
 
Ingredienser
1 lök 
2 morötter 
2 vitlöksklyftor 
2 msk olivolja
1 msk riven, färsk ingefära 
1 tsk koriander 
1/2 tsk mald spiskummin 
1 krm malen kanel 
4 dl röda linser 
500 g krossade tomater 
400 ml kokosmjölk 
1 buljongtärning 
2 dl vatten
1/2 chili
salt
lime
 
Att göra
1.  Hacka lök, morötter och vitlök.
2.  Fräs lök, morötter och vitlök i oljan i några minuter. Rör ned ingefära, salt, koriander, spiskummin och kanel. Häll i linserna och rör om ordentligt, tillsätt sedan krossade tomater, kokosmjölk, 1/2 chili, buljong och vatten. Låt det koka sakta under lock i 25 - 30 minuter.
3.   Pressa limejuice över och lite hackade nötter
 
Servera med blomkålsris eller kokt sötpotatis och en stor sallad!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej